5 Οκτ 2015

Η συνεργασία με την ΤΕΡΝΑ δε θα προχωρήσει – Το γάντι και πάλι στην Περιφέρεια Πελοποννήσου

Ο... χορός της αντιπαράθεσης υπουργείου και Περιφέρειας Πελοποννήσου για το έργο ΣΔΙΤ στο θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων καλά κρατεί. Πάντως, προχθές ο γενικός γραμματέας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων, Βαγγέλης Καπετάνιος, ξεκαθάρισε με απόλυτο τρόπο ότι η συμφωνία με την ΤΕΡΝΑ δε πρόκειται να προχωρήσει.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Γιώργου Λιάλιου στην «Καθημερινή», παράταση ενός μήνα θα
δοθεί στις Περιφέρειες για να ολοκληρώσουν το σχεδιασμό τους για τα απορρίμματα.
Ο γενικός γραμματέας που έχει οριστεί αρμόδιος για το συντονισμό όλων των εμπλεκομένων, Βαγγέλης Καπετάνιος, εκτιμά ότι τα περισσότερα περιφερειακά σχέδια βρίσκονται πλέον στην τελική ευθεία, ωστόσο αποκλείει το ενδεχόμενο να προχωρήσουν άλλες Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για τα απορρίμματα πλην της Δυτικής Μακεδονίας.

«Ο εθνικός σχεδιασμός για τα απορρίμματα έπρεπε εδώ και αρκετά χρόνια να έχει αναθεωρηθεί», λέει σχετικά. «Πολλώ δε μάλλον που με την οικονομική κρίση μεταβλήθηκαν πολλά στον τρόπο ζωής των κοινωνιών, μειώθηκαν τα παραγόμενα απορρίμματα – υπολογίζουμε κατά 30% στις πόλεις και ακόμα περισσότερο στις επαρχιακές περιοχές. Δε μεταβλήθηκαν όμως μόνο οι ποσότητες, αλλά και η ποιοτική σύνθεση των απορριμμάτων. Τα έργα σχεδιάζονταν με παλαιά δεδομένα, παλαιές υψηλές εκτιμήσεις κόστους κ.λπ.».

Όσον αφορά στην πορεία αναθεώρησης των 13 Περιφερειακών Σχεδίων (ΠΕΣΔΑ), σύμφωνα με το νέο εθνικό σχεδιασμό (ΕΣΔΑ), που έπρεπε να ολοκληρωθεί προχθές, τα συναρμόδια υπουργεία θα δώσουν παράταση ενός μήνα.

«Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκονται τα ΠΕΣΔΑ της Αττικής, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Θεσσαλίας και Κρήτης, που έχουν υποβληθεί και έχουν ζητηθεί περιορισμένες αλλαγές», εξηγεί ο κ. Καπετάνιος. Τα λιγότερο προχωρημένα είναι εκείνα των Βορείου Αιγαίου, Νοτίου Αιγαίου, Κεντρικής Μακεδονίας, Στερεάς Ελλάδας και Δυτικής Ελλάδας, που δεν είχαν ξεκινήσει τη διαδικασία αναθεώρησης πριν από το νέο ΕΣΔΑ, οπότε πρέπει να καλύψουν μεγαλύτερη απόσταση.

Ως προς τις ΣΔΙΤ Πελοποννήσου, Ηπείρου, Σερρών και Ηλείας, που βρίσκονταν σε προχωρημένο στάδιο, ο κ. Καπετάνιος εκφράζει την εκτίμηση ότι δεν μπορούν να προχωρήσουν. «Πώς θα προχωρήσει η ΣΔΙΤ Πελοποννήσου, όταν το έργο δεν ήταν σύμφωνο ούτε καν με το προηγούμενο ΠΕΣΔΑ, πόσω μάλλον το νέο; Οι άλλες τρεις περιοχές δεν έχουν αναθεωρήσει τα ΠΕΣΔΑ τους. Σε όσα έργα δεν είχε υπογραφεί σύμβαση, αυτά θα πρέπει να επανασχεδιαστούν. Η πολιτική είναι άλλη, μπορεί το έργο να χρειαστεί να είναι ακόμα και 50% μικρότερο. Στην Ηλεία, για παράδειγμα, προτάθηκε να είναι 40% μικρότερο. Θα το δεχθεί ο ανάδοχος; Κάποιες ΣΔΙΤ θα "πεθάνουν" από μόνες τους, είτε επειδή δεν μπορούν να σταθούν στο νέο σχεδιασμό είτε λόγω των αντιδράσεων των Δήμων».

Όσον αφορά στις παράνομες χωματερές, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία οι ενεργές είναι 49 και οι προς αποκατάσταση 159. Από τις ενεργές, 20 βρίσκονται στην Περιφέρεια Πελοποννήσου και 11 στο Νότιο Αιγαίο. Να σημειωθεί ότι στην Περιφέρεια Πελοποννήσου οι προς αποκατάσταση χωματερές παραμένουν 60, περίπου όσες και πέρυσι.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου